Lähestyn käsikirjoittamista aina katsojan näkökulmasta. Ennen kuin päätät kuinka aloitat elokuvan, tehtäväsi on leikitellä erilaisilla tunnelmilla, joilla voisit aloittaa ja lopettaa elokuvan.  Millaisen tunnelman haluat tarjota katsojalle elokuvan alkuun ja loppuun?

  • Millaisia odotuksia rakennat katsojalle alkuun?  Onko tarinan päähenkilö täysin turvassa vai onko hän alisteisessa asemassa? Paljastatko katsojalle uhkan ennenkuin päähenkilö on itse siitä tietoinen? Kohdistuuko uhka itse päähenkilöön vai hänen läheisiinsä?  Onko päähenkilösi sympaattinen, rakastettava vai itse pahuus? Miksi katsojan tulisi välittää siitä, että jokin uhkaa päähenkilöä? Onko päähenkilösi katsojan mielestä riittävän kiinnostava? Miten vakuutat katsojan siitä, että juuri tätä henkilöä kannattaa seurata?
  • Millaiseen tunnelmaan haluat katsojan jäävän elokuvan päättyessä? Palaako katsoja arkeen voittoisan sankarin tarinasta? Onko loppuratkaisussa ripaus kitkeryyttä? Ehkä kaikki päättyi lopulta hyvin mutta päähenkilö joutui uhraamaan jotain arvokasta unelmaansa tavoitellessaan. Oliko uhri turha vai tekikö uhri loppuratkaisun mahdolliseksi?

Page updated 2019-05-27