
OSIO 1 / KÄSIKIRJOITUSFORMAATTI
- Moduuli 1a – Käsikirjoitusformaatti; kehittelyn ongelmia /Development Hell; listamaiset samaa sisältöä toistavat kohtaukset; istutukset puuttuvat; ote tarinasta katoaa… ja muita ongelmia – just name it!
- Moduuli 1b – Käsikirjoitusten eri käyttötarkoitukset; kuka on lukija? Kenelle ja miten myydään?
- Moduuli 1c – Kirjoittamisen prosessi: idea, tarina, treatment, synopsis, oneliner, step outline/ kohtausluetelo, käsikirjoitusformaatti
- Moduuli 1d – Kirjallisuutta käsikirjoittamisesta ja dramaturgiasta, web-linkkejä.
OSIO 2 / KERRONNAN JÄNNITE
- Moduuli 2a – Jänniterakenne; genre jänniteautomaattina
- Moduuli 2b – Tarina vai juoni – rakenteen hahmottelua
- Moduuli 2c – Kerronnan uskottavuus ja logiikka; istutus-lunastus
- Moduuli 2d – Pääjuoni ja sivujuoni: mitä voit kertoa sivujuonella
OSIO 3 / KIRJOITTAMAAN
- Moduuli 3a – Kirjoittajan työkalut; intellektuaalinen ja emotionaalinen työkalu
- Moduuli 3b – Kuinka luodaan DYNAAMINEN HENKILÖGALERIA? Henkilöiden kuvaukset kuuluvat tarinaan / henkilökuvaukset suhteessa tarinaan. Uskottavat reaktiot johtavat uskottavaan toimintaan
- Moduuli 3c – TREATMENT; jänniterakenteen hahmottelu; alku-loppu, tarinan käänteet; preesens ja treatmentin proosatyyli; emotionaalinen logiikka; treamentin ”Taikasana”
- Moduuli 3d – Oikeudenmukaisuusperiaate; loppuratkaisu
OSIO 4 / JÄNNITTEEN SIIRTO TREATMENTISTA KÄSIKIRJOITUSFORMAATTTIIN
- Moduuli 4a – Kohtaukset; sekvenssit; jännitteen leikkaus kohtauksesta toiseen; takaumat; montaasin paikka kerronnassa; tekstin kuvailevuus,
- Moduuli 4b – DIALOGI: henkilöt puhuvat toisilleen ja itsekseen; kertojan ääni/V.O.-ongelma; informatiivinen repliikki
- Moduuli 4c – Jännite – mitä lukija etsii käsikirjoituksen tekstistä?
- Moduuli 4d – Check-list: käsikirjoituksen informaatiosisältö?
Lisämateriaali auttaa sinua ymmärtämään MIKSI jänniterakenne on elokuvan menestyksen edellytys.

Tarinankertojana ja taiteilijana sinun on osattava elokuvien kerronnan perustekniikka ennen kuin kykenet kertomaan tarinan niin, että muutkin sen ymmärtävät.
Terveisin Eeva
dramaturgi-kouluttaja FM Eeva R. Tikka





Updated 2023-03-02