Dramaturgiaa käsikirjoittajille 2022

Olen tuottajia (pääosin) konsultoidessani pohtinut ja tutkinut lukijan/katsojan saaman informaation merkitystä käsikirjoituksen rakentamiseen, sen jännitteisiin, istutukseen ja lunastukseen, oikeudenmukaisuusperiaatteeseen, henkilöiden emotionaaliseen logiikkaan. On tietyt kohdat käsikirjoitusta joissa tietyn laatuinen ja määrällinen tarinainformaatiota tulee olla lukijan/katsojan tajuttavissa. Hmmm? Toivon voivani jossain vaiheessa jakaa pohdintojani joiden perusteella lähestyisin käsikirjoittamista nimenomaan tarinainformaation saatavuuden näkökulmasta ja siitä kuinka käsikirjoittajan tulee ymmärtää millaista informaatiota hän käsikirjoituksen tekstistä jakaa lukijalle. Jos käsikirjoituksesen tarinainformaatio säilyy kerronnassa vielä ohjauksessa ja kuvauksessa + muussa kuvaan ja ääneen tallentuvassa materiaalissa niin käsikirjoituksen informaation saa lopulta myös katsoja. On vaiheita jolloin kirjoittaja katsoo tekstiä elokuvana ja vaiheita jolloin kannattaa lukea käsikirjoituksta tekstinä. Tämä olkoon lähtölaukaus ja toivottavasti kiireideni keskellä kykenen säännölliseen postaamiseen.

Eeva R. Tikka

ETUSIVULLA TEKSTEJÄ dramaturgiasta.

Page updated 2022-08-29